Motion & träning

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Hur mycket motion ska ett barn ha?

Barn behöver fysisk aktivitet för att utvecklas och må bra. Även om träningsaktiviteter kan vara viktiga så är vardagsmotionen också mycket viktig. Att gå upp och ner för trappor, ta en enkel promenad, hoppa hopprep, leka lekar och mycket annat. Detta bör ske varje dag. Sen är det förstås ett plus om barnet vill delta i någon form av regelbunden träning som t ex simning, gymnastik eller cykling.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Att träna med barnen

Kvalitetstid med barnen kan även innefatta träning för barnet och föräldern i gemensam anda. Att träna tillsammans ger barnet en större motivation till att fortsätta med sin träning. Det är alltid viktigt att man värmer upp ordentligt vid träning annars är det lätt hänt att man skadar sig. Vanliga skador vid dålig uppvärmning innan träning är muskelbristning. Ett barn med övervikt kan få knäproblem och knaskador. Om man drabbas av en skada så bör man söka sig till en naprapat. En naprapat undersöker, diagnostiserar och behandlar funktionella besvär i rygg, leder och muskler.

För att hitta en bra träningsform bör olika typer av träning provas ut. Varje typ av träning bör testas minst tre gånger innan du eller ditt barn bestämmer sig för vad som är roligast av t ex fotboll, hockey eller dans. För att barnet ska vilja fortsätta och innan ni som föräldrar har köpt in dyr utrustning är det bäst att testa om det verkligen är något som barnet vill fortsätta med.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Motionstips

Promenera med dina barn och få din egen vardagsmotion samtidigt som du hjälper ditt barn. Vid jul och påsk så kan du gömma en julklapp/påskägg längre bort och så kan ni gå dit och hämta den/det tillsammans. Du slår då två flugor i en smäll, du får motion och samtidigt hjälper du barnet som har roligt i sitt sökande efter julklappen eller påskägget. Varför inte göra en motionskalender för december istället för julkalender, göm 24 stycken klappar och låt barnet söka upp dessa. Det kan vara ett roligt sätt att få igång motionerandet och ger aktivitet varje dag.

När hela släkten träffas eller när ni har kalas så är det en god idé att arrangera lekar och tävlingar. Det finns många kända lekar som t ex när man ska bära ett ägg på en sked eller t ex hoppa säck och andra liknande lekar. Passa på att ta fram barnasinnet, lek lekar och ha roligt tillsammans. Detta hjälper barn med fetma att komma igång

Om föräldrarna gärna tar på sig skorna och ger sig ut inspirerar de även barnen att delta i uteaktiviteter.  Det sägs att som föräldrarna gör så agerar barnen vad föräldrarna säger betyder alltså inte lika mycket. De du vill att dina barn ska göra bör du göra själv.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Motion och träning

Vilken typ av motion passar i er familj. Är det enkla aktiviteter som promenader eller träning i någon form? Om det är promenader varför inte lägga in 3 långpromenader i veckan eller köpa vars en stegräknare och tävla i antalet steg per vecka? Det kan vara roligt för hela familjen. Om ni ska välja någon typ av träning i form av fotboll eller liknande är rådet att barnet bör testa på aktiviteten tre

gånger innan ni väljer just den träningsformen. Det är viktigt att barnet tycker det är roligt och det kan vara svårt att veta genom att bara prova aktiviteten en gång.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”http://mulligabarn.se/wp-content/uploads/2017/01/sport-1667997_1280.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]